کد مطلب:1575 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:319

معامله سلف و شرایط آن


2118- مـعامله سلف آن است كه شخص به پول نقد جنس كلی را كه بعد از مدتی تحویل می دهد بفروشد پـس اگـر خریدار بگوید این پول را می دهم كه مثلا بعد از شش ماه فلان جنس را بگیرم و فروشنده بگوید قـبـول كـردم , یـا فـروشنده پول را بگیرد و بگوید فلان جنس را فروختم كه بعد از شش ماه تحویل بدهم معامله صحیح است .



2119- اگر پولی را كه از جنس طلا یا نقره است سلف بفروشد و عوض آن را پول طلا یا نقره بگیرد معامله باطل است .



ولـی اگـر جنسی یا پولی را كه از جنس طلا و نقره نیست بفروشد و عوض آن را جنس دیگر یا پول طلا یا نقره بگیرد معامله - به تفصیلی كه در شرط هفتم مساله آینده گفته می شود - صحیح است .



و احتیاط مستحب آن است كه در عوض جنسی كه می فروشد پول بگیرد و جنس دیگر نگیرد.



2120- معامله سلف هفت شرط دارد : اول خصوصیاتی را كه قیمت جنس به واسطه آنها فرق می كند معین نمایند.



ولی دقت زیاد هم لازم نیست , همین قدر كه مردم بگویند خصوصیات آن معلوم شده كافی است .



دوم پیش از آن كه خریدار و فروشنده از هم جدا شوند , خریدار تمام قیمت را به فروشنده بدهد یا به مقدار پـول آن از فـروشـنـده طلبكار نقدی باشد و طلب خود را بابت قیمت جنس حساب كند و او قبول نماید و چـنـانـچـه مـقداری از قیمت آن را بدهد , اگر چه معامله نسبت به آن مقدار صحیح است ولی فروشنده می تواند معامله را بهم بزند.



سـوم مدت را كاملا معین كنند و اگر بگوید تا اول خرمن جنس را تحویل می دهم چون مدت كاملا معلوم نشده معامله او باطل است .



چـهـارم وقـتـی را برای تحویل جنس معین كنند كه در آن وقت فروشنده بتواند جنس را تحویل دهد چه كمیاب باشد یا نه .



پنجم جای تحویل جنس را بنابر احتیاط كاملا معین نمایند , ولی اگر از حرفهای آنان جای آن معلوم باشد , لازم نیست اسم آنجا را ببرند.



شـشـم وزن یـا پـیـمـانه آن را معین كنند , و جنسی را هم كه معمولا با دیدن معامله می كنند اگر سلف بـفروشند اشكال ندارد , ولی باید مثل بعضی از اقسام گردو و تخم مرغ تفاوت افراد آن به قدری كم باشد كه مردم به آن اهمیت ندهند.



هـفتم چیزی را كه می فروشند , چنانچه از اجناسی باشد كه با وزن یا پیمانه فروخته می شود , عوض آن از آن جنس نباشد , بلكه بنابر احتیاط لازم از غیر آن جنس از اجناسی كه با وزن یا پیمانه فروخته می شود هم نـبـاشـد , و اگـر چیزی را كه می فروشد از اجناسی باشد كه با شماره فروخته می شود , بنابر احتیاط جایز نیست كه عوض آن را از جنس خود با مقداری زیادتر قرار دهد.